onsdag 11 november 2009

dagligen

För några morgnar sedan läste jag i Metro om någon som blivit torterad av sin man dagligen. Jag läste faktiskt bara någon rad mer än rubriken, för sådant där intresserar mig föga och varför de ska envisas med att skriva om sådant i tidningen vet jag inte. Finns det människor ibland oss som uppskattar att läsa om tragedier av det slaget? Det är en skandal. Det borde de skriva om. Att det försiggår kan väl vem som helst räkna ut på egen hand? Och alla bra nyheter verkar räknas till nöje eller inte riktigt lika viktiga. Om svenskarna eller alla (jag vet inte hur det ser ut i de andra länderna på jorden) verkligen bara vill läsa om det fruktansvärda och om misär och kolla på program som Cops och bara se uttagningarna till Idol borde jag väl inte överraskas så av att det enda jag och mina kollegor för höra på APT:n är hur jävla skitdåliga vi är?

Hur som helst: dagligen. Hur är det tänkt att folk ska reagera på dagligen? Åh, herregud vad hemskt! Varje dag! Stackars kvinna! Det hade kanske uppfattats som mindre synd om kvinnan (för det är väl vad vi vill läsa? Hur synd det är om andra?) om det varit så och stått att "Kvinna torterades av sin man någon gång i veckan". Eller "Kvinna torterades av sin man men bara på helgerna". "...mer och mer sällan." Jag vet inte om och tror inte att ni förstår min poäng. Det gör mig detsamma.

2 kommentarer:

  1. Jag fattar. Likaväl som alla vet att folk misshandlas varje dag, så vet alla att tidningarna, som vinstdrivande företag, är ute efter att sälja tidningar, därav överdrivandet. Och även om du inte läste artikeln så exemplifierar du att alla någonstans fyller sina liv med meningslösheter eftersom du skriver och påpekar tidningarnas överdrifter.
    Din poäng är därför att allt i grund och botten är meningslöst men att det inte gör dem ointressanta och därför är värda att fördriva sin tid med.

    SvaraRadera