torsdag 5 november 2009

vote for SD

För några helger sedan spelade Street Dogs på Göta Källare och jag tycker om dem och ska alltid göra. Ett år tidigare hade jag sett dem på Eastpak Antidote Tour på Arenan/Fryshuset som tredje band att spela efter Time Again, Skindred och före Flogging Molly. Jag hade aldrig tidigare hört varken Time Again eller Skindred, men älskade dem och nog om det. Mike McColgan ,som forntida sångare i Dropkick Murphys och nutida sångare i Street Dogs, klättrade likt en vild apa eller ett litet barn överallt på scenen. Uppå tre meter höga högtalare och ner igen och så upp igen, vilket resulterade i att vakter sprang in och ut på scenen för att hölla högtalare och undvika dödsfall och någon konsertkatastrof som ingen skulle glömma, kanske någonsin. Det var hurraiskt och det hela slutade med att McColgan stagedive:ade och crowdsurfade bort, bort och iväg. Vakterna sprang således runt i publiken och letade efter Street Dogs borttappade sångare. Det kan uppfattas som ganska ointressant, men det var aldrig en ointressant spelning.

Skindred
Set It Off
Trouble
Ratrace
Rude Boy For Life
Destroy the Dancefloor

För dessa några (två och en halv) veckor sedan var vi alltså på GK, jag, Siri och Tobias, ibland även en Sakke på ett hörn för att jag kvällen innan på en personalfest någonstans (kontoret t.ex) fick ett någontingfall och impulsbjöd Sakke att se Street Dogs. Både en av mina bättre stunder och inte. Scenen på GK är inte stor och jag undrade under den tid Tysta Mari och Civet spelade var han skulle ta vägen. Jag såg inte möjligheterna, som loftgångarna längs sidorna i taket och bron mellan. McColgan var överallt som väntat, oväntat och detsamma gällde för övrigt publiken. Många var uppå scenen och röjde, bandet verkade knappt uppmärksamma det och vakterna stod vid sidan om scenen och såg på. Som en dröm.

Siri frågade mig under spelningens gång vad hon skulle få om han sprang uppå scenen och kysste Mike, varpå jag förstås svarade att hon skulle vinna min respekt i evighet. Hon gjorde det. Hon gjorde hela kvällen. Ja, typ. Nu ska jag vara fånig och också tillägga att det var mäkta romantiskt att kyssa Tobias alldeles mitt bland alla folk som var upptagna av mosh.

Street Dogs
Two Angry Kids
Kevin J. O'Toole
2 Bottles
State Of Grace
Free


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar