tisdag 9 februari 2010

slussen

Jag vill inte ha ny Sluss. Slussen är fin som den är, men alla stockholmare verkar onekligen inte vara överens på den punkten. Att det ska byggas om och donas och ha sig har jag vetat länge och det har legat som ett litet gruskorn i min känga hela tiden. Efter ett tag vänjer man sig och snäll eller svensk som jag är anpassar jag mig snart, vänjer mig och tänker på annat. Gnäller visserligen, men bara ganska mycket. Man vill ju inte framstå som gnällig...

Slussen är min ögonsten. Ja, lite. De få gånger jag suttit på Gondolen eller av någon anledning gått på bron där oppe har jag tittat ner på Slussen och låtit mig förundras över det kaos som ovanifrån ser ut att råda. Det är för mig omöjligt att förstå hur de tänkte när de byggde Slussen. Det är ju det som hela charmen för bövelen. Vi behöver väl inte ta kål på allt som är charmigt, så som det traditionella midsommarfirandet, Slussen och allt annat? Jag menar, det är ju inte lätt att veta vad Sverige var när landet numera är nytt. Stockholm är inte längre grundat på 1200-talet. Det grundas var tioende år eller något. Hur länge håller arkitektturmode i sig? År 1642, 1755 och 1935 har Slussen byggts om. På bilden ovan invigs Slussen för tredje gången. Vi nöjer oss tydligen inte. Jag tänker fan inte vara med på en invigning av någon sluss som ska rivas och byggas ny om bara några år igen.

Men. Jag lär anpassa mig till det likt till allt annat. Snart är Slussen inte Slussen längre utan bara ett minne blott och snart inte ens det. Så jag önskar att man kunde riva en skapligt ny byggnad och bygga en ny och sedan efter några år riva den nya och bygga än ännu nyare och så vidare i oändlighet. Det är kanske det vi gör. Hejdå.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt om Slussen. Det är inte bara din Sluss utan min också. Kanske lite mer, t.o.m.
    Slussen ska vara som den är. Man ska köra ner med bilen i labyrinten. Och när man har åkt runt några becksvarta varv där nere i underjorden ska man komma ut i verkligheten igen. Och se en skylt som det står Sundsvall 395 på. När man skulle till Sickla 28.
    Då får man börja om igen. Från andra hållet. Hur cool som helst. Som livet, ungefär?
    Slussen är ett konstverk. Har de som bestämmer allting i stan inte fattat det? Ska vi revolutionärer ockupera?
    Politiker och alla andra puckon ska hålla tassarna borta. Låt Slussen vara som den är.
    Men det gjorde ingenting om de som bestämmer såg till att tvätta din och min Sluss emellanåt. Parfymera på vissa ställen också, kanske?
    Garou

    SvaraRadera
  2. Det gör mig inte det minsta att det luktar lite där! Förresten så anade jag nog att vi skulle vara överens på den här punkten. Eller mamma sa det till mig när hon läst. Är det du eller din pappa som skriver? sa hon.

    Jag tänker på alla som har lärt sig hur man tar sig igenom Slussen utan att hamna fel och hur mycket möda och tid de lagt ner. Helt i onödan. Vad ska de nu med sådana kunskaper till? De kan kanske bli lärare i ämnet Slussen är historia. Stockholm är historia. Nytt år, ny stad!

    SvaraRadera