måndag 22 februari 2010

vart tog det fula lilla sthlm vägen?

När jag klev in på Vi Superstore i Torsvik för att köpa lunch stod de spelande och fasansfulla björnarna i kockkläder. Ja, de står alltid där och rör sig till någon låt som kommer någon helt annanstans ifrån. Men idag när jag klev in rörde de sig till Utan att fråga av Kenta.


Det var 22 grader ute imorse när jag lämnade mitt hem i Kalhelle. Hade jag velat leva såhär om vintrarna hade jag bott någon annanstans, kanske i södra lappland. Nyhetssändningarna rådde stockholmarna att jobba hemifrån och jag önskade en kort sekund att jag hade ett mindre viktigt eller mer flexibelt arbete. Den här kylan klär inte Stockholm. Och Stockholms lokaltrafik, men det är ju vida känt redan. SJ pallar inte heller och resegarantier dras in lite varstans. Jag vet inte varför. Beror förseningar på vädret kan man ändå inte förvänta sig någon ersättning. I alla fall inte i Stockholm och från SL och det är sagt redan från början. Idag har jag dock uppmärksammat få ursinniga ansiktsuttryck och det kanske beror på att det idag är så pass kallt att de annars redan vanliga förseningar (pga rådande väderlek vilket väder det än är) inte chockerar någon.

Jag undrar hur många i Sverige som bloggar om kylan idag. Jag menar, det är ju kallt i hela landet. Skrivs det likadana inlägg av alla dagen till ära? Eller så har det varit såhär kallt längre. Själv har jag varit hemma och sjuk i mer än en vecka och missat allt det här med att tappa tår och inte kunna röka även om man skulle vilja.

Och jag lider med alla som bokat skidsemester på annan ord för det går inte att ta sig det och det finns gott om snö här. Det är verkligen jättevackert på sina ställen, men det är inte Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar