torsdag 15 april 2010

fler ryska klassiker

Så igår var tog jag med mig Tobias till Läkarhuset Odenplan och genomled gastroskopi. Det var seriöst det mest vidriga jag upplevt. Jag tänker aldrig göra om det, ok? Tobias slapp. Han var med som stöd eller något. Slank in på This Way och bytte en för liten skjorta till en grön Harrington, men det var innan. Efteråt åt vi äcklig lunch mitt emot ett apotek. Nej, först hämtade vi min nya medicin vars biverkningar är en lista på tre små sidor. Jag hoppas jag slipper alla. Sedan åt vi äcklig lunch mitt emot. Sedan gick vi in på ett antikvariat som låg precis bredvid och jag hittade än fler ryska klassiker från Tidens Förlag.

Nu har jag:
Petersburgsnoveller av N. Gogol
En berättelse om sju hängda av L. Andrejev
Hadsji Murat av L. Tolstoj
Livets rot av M. Prisjvin
Dubbelgångaren av F. Dostojevskij
Min första kärlek av I. Turgenjev
Husbonden av M. Gorkij
Kejsarinnans tofflor av N. Gogol
Anteckningar från ett källarhål av F. Dostojevskij
Tasjkent - brödets stad av A. Neverov
Oskyldiga berättelser av M. Saltykov
Sjösjuka av A. Kuprin
Den förlorade gatan av G. Uspenskij
Vagabondnoveller av M. Gorkij
Stavrogins brott av F. Dostojevskij
Modersmålsläraren av A. Tjechov
En berättelse av B. Pasternak
Berättelser från Odessa av I. Babel

Därtill köpte jag ännu en Taras Bulba av Nikolaj Gogol och jag lät herrn som sålde den till mig veta att 15kr för världens bästa bok inte är ett rimligt pris, men å andra sidan, varför ska litteratur kosta alls? Skräpig litteratur borde vara så dyr att ingen har råd att köpa den. Ingen! Då skulle nog jorden vara en bättre plats att leva på. Just nu är det bara den enda plats att leva på så vitt vi vet. Köpte även Nikolaj Gogols Döda själar och ser fram emot att läsa den. Har inte tid nu. Skriver bloginlägg.

4 kommentarer:

  1. милый шведёночек, как я тебя понимаю!
    гастроскопию и гинекологию сама выношу исключительно под общим наркозом: чтоб ничего не видеть, не слышать. не чувстовать и не помнить.
    а зачем тебе вражеская литература?

    SvaraRadera
  2. vad jag förstår dig, du rara svennis!
    själv tål jag både gastroskopi och gynekologi endast vid bedövning, så ska man se höra känna och minnas ingenting.
    och varför saknar du arvfiendens literatur?

    SvaraRadera
  3. Repris från den 10 mars:

    Petersburg av Andrej Belyj
    En liten djävul av Fjodor Sologub
    Det nakna året av Boris Pilnjak
    Det vita gardet av Michail Bulgakov
    En hunds hjärta av Michail Bulgakov
    Tjuven av Leonid Leonov
    Berättelsen om de sällsamma öden och äventyr, vilka Julio Jurenito och hans lärljungar... av Ilja Ehrenburg
    Zoo eller Brev som inte handlar om kärlek av Viktor Sjklovsij.

    Om du vill fatta nåt, alltså? Varför kan du aldrig göra som man säger?
    Okej, jag fattar. Jag har inte så ofta gjort som andra har sagt heller.
    Men: Tidens ryska klassiker? Ålrejt. Men... lite fegt. Försiktigt. Det man kunde förvänta. Mesproppigt. Och alldeles ofarligt.
    Vad fan. Bli revolutionär på riktigt. Satsa på Gebers ryska i stället.
    Sen kan du lära dig ryska också. Och berätta för mig vad böckerna handlar om. Egentligen.

    Mästaren och Margarita har du redan läst två gånger. Så jag nämner inte den mer.
    Krig och fred. Jösses. Tänk om det är världens bästa roman?

    Garou

    SvaraRadera