fredag 8 januari 2010

-erska

Jag skapade ett konto på Wikipedia under en nikotinkick utan dess like (överdrift) bara för att jag irriterade mig maximalt på att det stod att Julia Cæsar var skådespelare. Antingen hittade jag inte möjligheten eller så var det inte möjligt att ändra till skådespeleska så nu har jag slösat minutrar av mitt händelserika (läs -lösa) liv. Hemma och sjuk på hostmedicin och pencillin. Jessica, Hanna, Sandra och förmodligen andra är på Eagle och lever hoppeligen loppan. Jag skålar i Lepheton.

6 kommentarer:

  1. Bibi Andersson och Helena Bergström är också skådespelare. Om Wikipedia får bestämma.
    Men inte Greta Garbo och Ingrid Bergman och Gunnel Lindblom.
    Kanske har det inte nån stor betydelse: finns det några fotbollsspelerskor?
    Garou

    SvaraRadera
  2. Jag håller på dig: Julia var nog skådespelerska, i alla fall. Det ordet finns i SAOL.
    Men det gör inte dragspelerska och falskspelerska och hasardspelerska och schackspelerska. Inte annonspelerska heller.
    Garou

    SvaraRadera
  3. Jag är i alla fall säker på att Julia Cæsar inte var någon skådespelare och det trots att hon dog redan långt innan jag föddes. Eller tja, långt och långt. Det är väl relativt, bla, bla, bla.

    SvaraRadera
  4. Se till att knapra klart din kur och bli frisk igen. Då kan vi göra det där vi sa att vi skulle göra den där tisdagen i förra veckan!

    SvaraRadera
  5. Nåja, skådespelerska och skådespelerska... Det beror väl på hur man ser det. Relativt eller absolut. Som de där pensionerna Samuel Fröler tjatar om i tevereklamen.
    Julia var i alla fall ett pålitligt och uppskattat rivjärn på friluftsteatrar och biografsalonger under mer än 60 år. Även om djupdykningar som Vi hemslavinnor och Fram för lilla Märta och Åsa-Nisse på hal is väl inte hör till hennes mest minnesvärda insatser.
    Julia: den eviga portvaktskärringen. Bara ständiga hembiträdet Dagmar Ebbesen i Augustas lilla felsteg och Kristin regerar når upp till Julias klass.
    Garou

    SvaraRadera
  6. Det handlar om genustänk och inget annat. /Nisse

    SvaraRadera