onsdag 30 december 2009

berlin del 1½ på pubjakt

Vi följde bara kartan, på vilken någon på Get A Life markerat var Trinkteufel låg. Eftersom vi inte gav oss av mot puben förrän mitt i natten, fick vi gå i kanske en halvtimma innan vi var framme vid den utmärkta adressen. Dock låg där inget Trinkteufel. Johannes som vi bodde hos hade talat om för oss att Trinkteufel betyder "gate to hell" (ja, jag vet nu att det inte stämmer) så vi gick och frågade efter "gate to hell fast på tyska" eftersom att Trinkteufel ännu inte sparats i vare sig mitt eller Siris minne. Det visade sig snart att "gate to hell" översatt till tyska är ungefär detsamma, så vi hamnade på någon Bar 11 intill en pub kallad Wild At Heart (tror jag), som tydligen var också var en så kallad punkpub, men inte öppen och inte den vi ville åt.

Inne på Bar 11 satt en karl med ett glas öl, lite papper och ett stearinljus i en tom Jägermeisterflaska. Annars var där öde. Han började rabbla så kallade punkpubar för oss och när han kom till Trinkteufel sa vi stopp och belägg, det är dit vi vill! Ändå fortsatte karln pladdra på om än fler pubar och vi fick lägga manken till för att stoppa honom och få honom att tala om för oss hur vi skulle ta oss till omnämnda Trinkteufel. Han skrev en liten lapp till oss och sa åt oss att ta en taxichaufför dit för max fyra euro. Om vi sa det som stod på lappen vill säga, men jag och Siri och tyska är inte bästa av vänner så gav honom helt enkelt lappen och två timmar efter att vi lämnade Johannes och Mierendorffplatz var vi på önskade Trinkteufel. Jag ska återgå till arbetet och fortsättning följer. Givetviiiis, givetviiiiis!

2 kommentarer:

  1. Bli inte förbannad nu. - Men det heter inte 'eftersom att'.
    Bara 'eftersom' kan duga. Kanske? Om man inte kommer på nåt annat.
    Fast ännu bättre är förstås det mycket enklare och mer korrekta 'därför att'.
    Om man nu ska vara en Trinkteufel själv på internet: en djävulsbloggare?
    Varför ska människor hålla på och krångla till allting hela tiden? - Det blir ju bara värre då.
    Yes. I love you too.
    Garou

    SvaraRadera
  2. Konstigt, tänker jag, att du inte reagerade på vad som förut stod "en tom flaska jägermeister" Det låter ju på "flaska jägermeister" som om det är något i den, flaskan. Ändrat. Slutet gott, allting gott.

    SvaraRadera