onsdag 10 mars 2010

taras bulba 4-ever

"Jag tror inte jag vill läsa annat än Gogols Taras Bulba. Pga den kan jag bara visa brist på engagemang gentemot andra författare och sagor. Jag är kanske hemsk."

Inte kan jag hjälpa det. Att jag älskar historien om Taras Bulba. Yul Brynner ska inte spela Taras. Det försiggår inte om man har läst boken, tror jag. Jag kan i alla fall inte föreställa mig det även om det finns bilder och en film och jag utgår från mig själv liksom du utgår från dig själv. Borys Gmyria anser jag dock passa alldeles utmärkt. Är störtförtjust!

5 kommentarer:

  1. Kommentar på rätt ställe. Jag läste inte hela förut.
    Ja, du är hemsk. Du som inte ens har läst Under vulkanen av Malcolm Lowry och Den tredje polisen av Flann O'Brien än.

    SvaraRadera
  2. Det är bara jag som får säga att jag är hemsk. Och mamma möjligtvis men det är för att jag kan säga "dito" utan att hon blir ledsen, tror jag.

    SvaraRadera
  3. F'låt. Jag menar ju inte att du är hemsk. Jag tycker tvärtom, så klart.
    Jag tror inte att mamma är hemsk heller.
    Känner mig som en... idiot?
    Lowry och Bulgakov och O'Brien: hur fel kan det bli?

    SvaraRadera
  4. Hehehe, men jag var inte sådär väldigt allvarlig, pappis. Lugna dig lite. Mamma är väl visst hemsk, men det skulle vara mycket svårt att älska henne om hon inte var det till och från. Perfektionism är inte min kopp te.

    SvaraRadera
  5. Okej. Jag fattar. Jag kanske inte var så allvarlig heller. Jag är bara allvarlig på skoj.
    Men du som inte gillar att nån föreslår böcker åt dig att läsa ska få två till. I alla fall.
    Dagarnas skum och Hösten i Peking av Boris Vian.
    Dagarnas skum är mest världsberömd, men jag tycker att Hösten i Peking är lika bra.
    Jag tror att du skulle gilla den också. Eftersom det är Vian som är författare utspelar sig handlingen inte i Peking, och det är nog inte höst heller.
    Surrealism till 1000. Kan det vara nåt?
    Perfektion är... pest, för det mesta.

    SvaraRadera