fredag 9 april 2010

den uppskattade åldern

I det här inlägget tar jag till mig en ny attityd. Allt jag tänker måste stämma eftersom att jag skriver i en tidning-attityden. Ja, även om jag inte gör det. Det här inlägget ska alltså försöka anpassas efter min nya coola attityd och jag betvivlar att jag lyckas. Nu börjar jag.

För ganska länge sedan gjorde jag, liksom många andra, ett test på Facebook för att få reda på min vuxenpoäng eller mentala ålder. Jag anser inte att det finns någon poäng med att göra testet om man är säker på att man är vuxen, men jag var väl strax under 20 och kunde faktiskt ha nytta av att veta sanningen. (Hittills gillar jag det här inlägget lika mycket som en tidningskrönikör gillar sina texter. Ska läsa det om och om igen när jag är färdig). Det visade sig att min uppskattade ålder enligt vuxenpoäng.com var 28.9 år. Jag kände mig stor, som om jag kunde lyckas med och åstadkomma vad som helst. För inte alls så länge sedan utan kanske bara någon månad så gjorde jag om testet på vuxenpoäng.com och min uppskattade ålder blev en annan. Cirka 35, jag minns inte exakt.

Idag ville jag göra testet för att se vad jag blev exakt och jag tänkte att jag lika gärna kan uppdatera mitt resultat på Facebook så att folk inte blir vilseledda. Till min skräck upptäckte jag att jag inte kan göra testet igen och alltså inte uppdatera min så kallade mentala ålder till cirka 35. Folk går alltså runt och tror att min uppskattade ålder enligt vuxenpoäng.com inte är högre. När jag insåg detta kände jag mig maktlös och försvagad, besegrad av livet. Hur kan det komma sig att Internet får sätta sådana gränser och bestämma vad andra ska tycka om oss?

I efterhand förstår jag att jag inte är helt utdömd av Internet och Facebook utan att jag fortfarande kan styra ett och annat alldeles på egen hand. Det är en uppiggande tanke, ni borde testa den. Ändå kan jag inte ändra min uppskattade ålder på Facebook. Jag kan inte utvecklas med Facebook, Djävulens påfund. När jag är inloggad på Facebook står tiden stilla och hur gammal jag än kan tänkas bli kommer min uppskattade ålder alltid och för evigt vara 28.9 år.

Bra ansikte
Grupper på Facebook, t. ex "shut down facebook"

Dåligt ansikte
Krig och elände

Det är ingenting i detta inlägg som faktiskt stämmer överens med verkligheten förutom några saker.

2 kommentarer:

  1. Attityd är bra. Om den är rätt.
    Exempel: Zlatan har fel attityd. Messi har rätt.
    Alla på TV4 tror att de har attityd. När de i själva verket saknar allt som kunde kallas så: hela kanalen stinker av svettig självöverskattning. Det är sju tusen tunnor värre ändå.

    SvaraRadera
  2. jag försökte ta till mig helt fel attityd. jag tror jag misslyckades. ingen uppmärksammar det.

    SvaraRadera